top of page

Zijn jouw teamleden OPEN tegen jou? Really? 🤔

“Mijn deur staat altijd open, bij mij mogen de mensen altijd binnenkomen!”

“Ik ben er voor mijn team. Ze kunnen alles tegen mij vertellen.”

“Bij mij is alles bespreekbaar!”


Niet zelden is een leidinggevende er van overtuigd dat zijn of haar deur openstaat en hij of zij heel toegankelijk is voor het team. Alles is bespreekbaar! En ongetwijfeld is dat zo vanuit het perspectief van de leidinggevende ...

Met de bril van een medewerker is dit vaak iets complexer. Die vertellen vaak niet wat ze écht denken en zijn weerstanden niet altijd zichtbaar. Mensen vinden het geven van hun mening en zeker hun inzichten over het handelen van anderen heel moeilijk.


Uit eigen onderzoek tijdens mijn loopbaan blijkt dat mensen feedback krijgen heel belangrijk vinden. Het is een basis voor groei. Zonder interactie met anderen én dus feedback is groei heel beperkt. Uit datzelfde onderzoek leerde ik dat minder dan de helft van de medewerkers regelmatig feedback krijgt en dat slechts een fractie van de mensen het zelf durft te geven.

Openheid en feedback zijn nochtans basisfundamenten van een lerende en gezonde bedrijfscultuur.


"We need NIVEA and more LSD ..."

Hoe kun je die nu openheid tussen jou en je teamleden vergroten?

Enkele tips.

  1. Leer feedback geven op een verbindende manier. Feedback maakt altijd emotie los. Als zender heb je best wat impact op welke emotie dit is. Acht jezelf als leider verantwoordelijk voor de volledige communicatie inclusief het binnenkomen en landen van de boodschap bij de ander. Als de ander jou niet begrepen heeft zoals jij had bedoeld, dien jij als zender bij te sturen. Verifieer dus altijd hoe de boodschap is binnenkomen.

  2. Benoem “the elephant in the room” of de “heilige huisjes”, vanuit je eigen observatie en gevoel. Daarmee val je niemand aan en creeër je een context voor het open gesprek.

  3. Wees aandachtig voor de signalen van weerstand, niet in het minst de lichaamstaal. Ruim meer dan de helft van een boodschap tussen zender en ontvanger zit immers in de lichaamstaal (ook gelaatsuitdrukkingen zijn grotendeels universeel). Je kunt er dus maar beter rekening mee houden.

  4. Heb respect voor elkaars wereldbeeld. Hoe minder je oordeelt, hoe toegankelijker je bent voor anderen en hoe makkelijker je verbinding maakt. Elk gedrag, elke reactie heeft immers een positieve intentie. Is die intentie voor jou niet duidelijk, vraag er dan gerust naar.

  5. Luister met de bedoeling om de ander te begrijpen, niet om jouw mening door te duwen. Smeer NIVEA, Niet Invullen Voor Een Ander, je weet nooit wat er in het hoofd van de ander speelt, probeer dus ook geen gedachten te lezen. Stel open vragen. Ga aan de LSD, Luisteren-Samenvatten-Doorvragen).

  6. Heb oog voor je eigen rol in elke situatie. Voorkom dat je het enkel hebt over hoe de ander beter moet doen. Kwetsbaarheid en zelfinzicht zijn je kracht als leider.

  7. Wees congruent. Wees je bewust van je handelen en zorg dat dit in lijn is met wat je zegt. Er is niks dat meer wantrouwen creeërt dan A zeggen en B doen.

Wil jij hier graag meer over weten of wil je hiermee aan de slag?

Contacteer me gerust voor een babbel.


Warme groet,


Jeroen

Comentarios


Contact

  • LinkedIn
  • Instagram

Verbindend authentiek leiderschap

Leadership Coach

Begeleiding bij veranderingen

Svolta Coaching

Bedankt voor je bericht!
We contacteren je zo snel mogelijk.

© 2025 Svolta BV - BTW BE 0798.927.038 - Ondernemingsnummer 0798.927.038 - Algemene voorwaarden - Disclaimer

bottom of page